Συνέντευξη με τη γλωσσολόγο, Ειρήνη Μαρία Χελιουδάκη!
Την Ειρήνη Μαρία Χελιουδάκη την γνωρίζετε όσοι είστε εδώ και με διαβάζετε από τον Σεπτέμβρη, όσοι όμως δεν γνωρίζατε ούτε εκείνη ούτε εμένα ούτε γενικότερα εμάς, ήρθε η κατάλληλη στιγμή για να μας μάθετε! Με την Αθηναία Ειρήνη που πέρα από καθηγήτρια ξένων γλωσσών, είναι και podcaster, είχαμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για χάρη του μπλογκ και σας την παραθέτουμε! Την ευχαριστούμε θερμά που δέχτηκε να μας ανοίξει τα χαρτιά της!
1) Ειρήνη,περίγραψε μας τον εαυτό σου με 5 λέξεις!
Υπάρχουν πολλές λέξεις που μπορούν να με περιγράψουν, αλλά πιστεύω ότι οι ακόλουθες 5 κρύβουν και άλλες μέσα τους και για αυτό τις διάλεξα. Θα έλεγα σίγουρα: ασταμάτητη, δυναμική, ευαίσθητη, έμπιστη και σίγουρα θετική.Πιστεύω η θετικότητα μου είναι το κομμάτι εκείνο που κάνει την καθημερινότητα μου μαγική.
2) Πώς επέλεξες να γίνεις δασκάλα;
Λατρεύω τα παιδιά και νομίζω αυτό είναι που με ώθησε να γίνω δασκάλα. Ο συνδυασμός μετέπειτα με την αγάπη μου για τις ξένες γλώσσες (και πολύ για τα αγγλικά) και τα παιδιά με ώθησαν να γίνω καθηγήτρια αγγλικών. Προσωπικά πιστεύω ότι η δουλειά μιας δασκάλας είναι μια από τις πιο ανταποδοτικές δουλειές σε όλα τα επίπεδα. Πάντα κάτι έχεις να δώσεις σε ένα μαθητή και πολλές φορές δεν είναι μόνο γνώσεις, και σίγουρα θα έχεις να λάβεις.
Ανακάλυψα από πολύ μικρή ηλικία την αγάπη μου για τα παιδιά , όταν ήμουν και εγώ ακόμη παιδί. Είχα και έχω το προνόμιο να μεγαλώνω σε μια μεγάλη οικογένεια με πολλά ξαδέρφια, μικρότερα και μεγαλύτερα. Όταν ήμουν παιδί, ήταν το “καθήκον” μου να παίζω με τα μικρότερα ξαδέρφια μου και έτσι να τα αγαπήσω λίγο παραπάνω, και αυτό γίνεται ακόμα μέχρι και σήμερα με όσα μωρά - παιδιά - έφηβους γνωρίζω, όμως πλέον έχω και διαφορετικές αντιλήψεις για τα μεγαλύτερα ξαδέρφια μου. Δεν μένει κανένας παραπονεμένος!
Θα έλεγα ότι γενικά τα αγνά συναισθήματα μου για τα παιδιά είναι ένας παράγοντας, ο δεύτερος παράγοντας είναι η δικιά μου αγάπη για την δασκάλα των Αγγλικών μου από τα πρώτα χρόνια κιόλας στην εκμάθηση της γλώσσας των Αγγλικών. Η δασκάλα μου ονομάζεται Ηρώ και πιστεύω ότι ήταν και είναι μια από τους πιο θετικούς και μεταδοτικούς ανθρώπους - δασκάλες που έχω γνωρίσει. Πιστεύω άρρηκτα ότι ένας δάσκαλος μπορεί να σε κάνει να αγαπήσεις το μάθημα, και ότι πολλά μαθήματα και ξένες γλώσσες δεν τις αγάπησαν μαθητές και εγώ μαζί διότι δεν υπήρχε σωστή χημεία με την δασκάλα/ο, και πολλά άλλα. Επομένως, θυμάμαι από αρκετά μικρή ηλικία να λέω στον εαυτό μου (χωρίς απαραίτητα να είμαι σίγουρη για την επιλογή μου) ότι θέλω να γίνω δασκάλα Αγγλικών και μάλλον το σύμπαν με άκουσε και με βοήθησε στον σκοπό που είχα και έχω να εκπληρώσω.
3) Ποιές θεωρείς ότι είναι οι γλώσσες του μέλλοντος;
Προσωπικά, πιστεύω ότι οι γλώσσες του μέλλοντος είναι τα Αγγλικά και τα Κινέζικα και νομίζω πως πολλοί
άνθρωποι θα συμφωνήσουν μαζί μου. Τα Αγγλικά είναι μια γλώσσα που πολύ δύσκολα θα φύγει από την ζωή μας και τα Κινέζικα πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα φτάσουν σε παρόμοιο επίπεδο εάν όχι το ίδιο με τα Αγγλικά. Η αγορά έχει γίνει πλέον πολύ απαιτητική και μια γλώσσα όπως τα Κινέζικα είναι ένα δυνατό χαρτί για πολλές πόρτες.
4) Πόσες γλώσσες ξέρεις;
Έχω λάβει το 1ο μου πτυχίο στην Αγγλική Γλωσσολογία και την Κινέζικη Γλώσσα και Ιστορία. Θα έλεγα σίγουρα ότι έχω ένα πολύ υψηλό επίπεδο και στις 2 γλώσσες. Σίγουρα λίγο παραπάνω στα Αγγλικά και αυτό διότι οπώς πολλά ελληνόπουλα, άρχισα την εκμάθηση τους στην τρίτη δημοτικού,επομένως έχω περισσότερα χρόνια εξάσκησης στην Αγγλική γλώσσα από την Κινέζικη. Κινέζικα μαθαίνω από το 2015 όπου άρχισα και ως αρχάρια στο Πανεπιστήμιο. Επίσης, έχω B1 στα Γαλλικά, καθώς ήταν η 2η γλώσσα που είχα επιλέξει στα σχολικά μου χρόνια.
5) Ποιά γλώσσα από αυτές που γνωρίζεις, σε δυσκόλεψε περισσότερο;
Αναμφίβολα με δυσκόλεψαν τα Κινέζικα. Εάν με ρώταγες πριν κάποια χρόνια τις περιόδους που έδινα Lower, Proficiency, IELTS, θα απαντούσα σίγουρα τα Αγγλικά. Η Κινέζικη γλώσσα με δυσκόλεψε διότι το επίπεδο ήταν πανεπιστημιακό και οι απαιτήσεις ήταν περισσότερες συγκριτικά με το εάν την μάθαινα σταδιακά όπως τα Αγγλικά. Ωστόσο, πιστεύω ότι όλα είναι θέμα εξάσκησης και μεθοδολογίας. Δε θα κρύψω βέβαια το γεγονός ότι μου πήρε σχεδόν ένα χρόνο με πολλά διαφορετικά πειράματα στον τρόπο διαβάσματος ώστε να καταλήξω σε αυτό που λειτουργεί με εμένα στη συγκεκριμένη γλώσσα, δε θα κρύψω επίσης το γεγονός ότι επί 5 χρόνια η ζωή μου ήταν μόνο διάβασμα, είχα και έχω υψηλούς στόχους και έπρεπε να κάνω αρκετές θυσίες. Ήταν βέβαια και οι στόχοι πολύ υψηλοί και από το ίδιο το πανεπιστήμιο όποτε ήταν ένας ιδιαίτερος συνδυασμός. Στην Αγγλία έχεις μόνο μια 2η ευκαιρία και αν τη χάσεις σε διώχνει το πανεπιστήμιο, δεν είναι όπως στην Ελλάδα που μπορείς να δώσεις ξανά μαθήματα σε άλλες εξεταστικές.
6) Αντίστοιχα, ποιά γλώσσα σου φάνηκε ευκολότερη;
Δεν θεωρώ πως υπάρχει εύκολη γλώσσα γενικά. Πιστεύω πως η εξάσκηση φέρνει την ευκολία. Θεωρώ
προσωπικά ότι τα Αγγλικά για έμενα είναι η ευκολότερη, αλλά το πιστεύω αυτό μετά απο 10 χρόνια επιπλέον εξάσκησης.
7) Μοιράσου με τους αναγνώστες μας τα οφέλη της γλωσσομάθειας.
«Αν μιλούσαμε άλλες γλώσσες θα αντιλαμβανόμασταν διαφορετικά τον κόσμο» είχε πει στις αρχές του 20ου αιώνα ο Αυστριακός φιλόσοφος Λούντβιχ Βιτγκενστάιν.
Για μένα, η γλωσσομάθεια είναι η δυνατότητα να καταλαβαίνω και να μπορώ να εκτιμήσω άλλους πολιτισμούς, κάποια πράγματα και γλωσσικές ιδιομορφίες που χάνονται στην μετάφραση, να αποκτήσω μια ευρύτερη εικόνα του πολιτιστικού πλαισίου της γλώσσας και της αντίστοιχης χώρας. Για κάποιους άλλους όπως για έναν καλό μου φίλο στο Μάντσεστερ είναι η διαφορετική σύνδεση με την οικογένεια του στην Σαγκάη (καθώς ήταν μισός Κινέζος- χωρίς να έχει καμία γνώση της γλώσσας εκτός από τις αμυδρές συζητήσεις που είχε με την Κινέζα προγιαγιά του στην Αγγλία). Επομένως για τον φίλο μου είναι για να αισθανθεί μια σύνδεση με την κληρονομιά του, την οικογένεια του και την ιστορία της προγιαγιάς του.
8) Θέλεις να μάθεις κάποια άλλη γλώσσα και αν ναι,ποιά;
Θα ήθελα να μάθω Ισπανικά και Ιταλικά, για να μπορώ να μιλάω με τους φίλους που έχω στις αντίστοιχες χώρες. Είναι δύο γλώσσες που μου αρέσουν να τις ακούω πολύ και απολαμβάνω πραγματικά το άκουσμα τους σε ταινίες.
9) Θεωρείς ότι η πανδημία του ιού,έστρεψε την ανθρωπότητα προς την εκμάθηση νέων γλωσσών;
Αυτή είναι μια δύσκολη απάντηση να απαντηθεί μόνο από εμένα, καθώς οι αλλαγές ήταν τεράστιες σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν είμαι σίγουρη εάν ο ιός έστρεψε την ανθρωπότητα προς την εκμάθηση νέων γλωσσών. Αυτό που ξέρω σίγουρα είναι ότι η ανθρωπότητα βρήκε νέους τρόπους για να διδάξει γλώσσες και να συνεχίσει την γενικότερη εκμάθηση των μαθητών και των φοιτητών. Από δική μου εμπειρία, όλα μου τα μαθήματα γίνονται διδικτυακά, και ευτυχώς η ευχαρίστηση της διδασκαλίας δεν έχει αλλάξει καθόλου και από εμένα, αλλά και απ΄ τους μαθητές μου.
10) Κλείνοντας, ποιό ρητό θεωρείς ότι σε αντιπροσωπεύει;
Το μότο μου είναι “η σιωπή είναι χρυσός”, αυτό είναι κάτι που με ακολουθεί στο μεγαλύτερο κομμάτι της ζωής μου εάν και τα τελευταία χρόνια έχω πραγματικά εκτιμήσει την σημασία αυτή της πρότασης. Είναι κάτι που μου έχει μάθει η μητέρα μου και για μένα έχει περισσότερο την σημασία " δούλεψε όσο πιο σκληρά μπορείς ήσυχα και άσε την επιτυχία σου να αντηχήσει σαν φωνή στον κόσμο. ".
Περισσότερα για την Ειρήνη, εδώ !
Γράφει η Ασημίνα Σακλάκη.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου